1398/12/02

واشر سر سیلندر ، قطعه ای ارزان ولی حساس

قطعات زیادی درموتورخودرو وجود دارد وهرکدام دارای وظایفی هستند که واشرسرسیلندریکی ازمهم‌ترین قطعاتی است که درون سیستم موتورخودرو قراردارد. این قطعه معمولا عمربسیارزیادی دارد اما درشرایط غیرنرمال امکان صدمه دیدن آن وجود دارد. از همین روهرگاه سرسیلندر به هردلیل خراب شود از اصطلاح سوختن واشرسیلندراستفاده می گردد. هرگاه واشرسرسیلندردفرمه شود می گویند واشرسرسیلندرسوخته است. امابرای درک این موضوع وعلائم سوخت واشرسرسیلندربهتراست درابتدا با خوداین قطعه بطور کامل آشنا شویم . وقتی واشرسرسیلندر موتور می سوزد به دلایل ذکر شده باعث افت راندمان موتور می شود . چرا که واشر سیلندر از آب بندی بخش اتصال دو قسمت بدن سیلندر و سر سیلندر باز می مانند و باعث ورود آب یا روغن به محظفه سیلندر می شود باعث می گردد. همچنین  بدلیل نشتی فشار درون سیلندر به حد تعیین شده نرسد . از همین رو موتور شروع به بد کارکردن می کند که در صورت عدم توجه قطعات دیگر نیز آسیب دیده و خرج هنگفتی را بر روی دست مالک می گذارد .

در این مقاله قصد داریم به بررسی واشرسرسیلندرقطعه مهم خودرو بپردازیم لطفا با ما همراه باشید.

 

 

مهم‌ ترین وظیفه ی واشر سرسیلندر عبارتند از:

  • آب‌بندی سرسیلندر
  • هدایت مایع
  • حفظ و نگهداری مایعات

وقتی که واشر سرسیلندر نتواند هر یک از این وظایف را انجام دهد اصطلاحاً سوخته است. سوختگی واشر سرسیلندر زمانی رخ می‌دهد که حالت ظاهری خود را از دست بدهد (مانند وجود ترک یا شکستگی یا کج شدن و یا …)

واشر سرسیلندر بین سیلندر و بدنه‌ی موتور قرار می‌گیرد و به دلیل جنس مقاوم در برابر حرارت و دمای بالا، امکان گردش روغن و آب را بدون مخلوط شدن را فراهم می‌آورد؛ همچنین محفظه‌ایی که بین سیلندر و سرسیلندر قرار داشته و محفظه‌ احتراق نیز نامیده می‌شود، توسط واشر سرسیلندر آب بندی می‌شود تا آبی که این محفظه را خنک نگه می‌دارد، به داخل آن راه پیدا نکند.

 

 

دلیل سوخت واشر سر سیلندر

دمای بیش از حد موتوراصلی ترین آسیب را به واشرسرسیلندر وارد می کند چرا که واشرسرسیلندرها در بهترین حالت خود هم تا اندازه مشخصی در برابر حرارت مقاوم اند اما اگر دما از حد مجاز موتور بالا رود بدون شک آسیب خواهد دید. دما موتور در هنگام وجود آب و روغن کافی و مناسب همیشه در درجه حرارت مجاز ادامه فعالیت می دهد اما اگر مسیر خنک سازی  یا روانکاوی قطعات موتور آسیب ببیند واشرسرسیلندراولین قطعه ای است که آسیب می بینید.

اگر آب موجود در رادیاتور کافی نباشد یا منافذ عبور جریان آب درموتور گرفته شده باشد به سرعت دمای خودرو بالا می رود و باعث سوخت واشر سر سیلندر می شود و همچنین اگر روغن موجود درموتور به هر دلیل از پس روانکاوی قطعات موتور بر نیاید باعث خواهد شد دما خودرو به سرعت بالا رود و دیگر سیستم خنک کننده موتور قادر به کاهش این دما زیاد نیست که همین دلیل دیگر سوخت واشر سر سیلندر است.

نکته  :همان دقایق اولیه بالا رفتن موتور آسیبی به واشر سر سیلندر وارد نمی شود اما درصورت بی توجهی ، سوختن واشر سر سیلندر قطعی است.

 

 

نشانه های سوختن واشر سرسیلندر

- پیچ خوردگی شلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور

- رانندگی طولانی درترافیک و فشار بر موتور در فصل گرما

- مسدود شدن مجراهای عبور آب در موتور

- کم شدن آب رادیاتور

- نقص فنی در ترموستات

- نقص فنی در واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور

- خنک نشدن آب رادیاتور به علت رسوب و یا نقص در عملکرد پروانه

از دیگر علائم سوختن واشر سرسیلندر گرمای بیش از حد موتور، زدن جوش کاذب در رادیاتور، وجود آب در سرپیستون ها، مخلوط شدن آب و روغن ، دیر روشن شدن موتور، بد کار کردن موتور، خروج بخار آب از اگزوز و رنگ روغن موتور تقریباً به صورت شیری رنگ خواهد بود و همچنین کم شدن قدرت و کشش موتور هستند . در سوختن واشر سر سیلندر اول آب رادیاتور داغ می شود و حرارت افزایش می یابد و پس از چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز واشر شروع به صدمه دیدن می کند .

 

 

موارد که درخصوص واشر سرسیلندرباید احتیاط کرد عبارتنداز :

1- اگر تعمیرگاه خیلی خیلی به شما نزدیک است می‌توانید خودرو را با همان شرایط به تعمیرگاه برسانید اما قبل از حرکت درب مخزن روغن موتور را باز نمایید تا آبی که با روغن مخلوط شده بخار شود سپس مجدداً خودرو را روشن کرده و به تعمیرگاه بروید. در غیر این صورت از یدک‌کش استفاده کنید تا از رسیدن آسیب‌های جدی به خودروی جلوگیری کنید.

2- اگر در هنگام حرکت خودرو با علائم سوختگی واشر سرسیلندر رو به رو شدید از ادامه دادن مسیر جداَ خودداری کرده و خودرو را خاموش کنید.

3-  هیچ گاه با خودرویی که واشر سرسیلندر آن آسیب دیده است حرکت نکنید چون ممکن است به موتور ماشین آسیب جدی رسیده و به جای تعویض واشر سرسیلندر مجبور به تعمیر یا تعویض موتور خودرو بشوید.

 

و درآخر هر از چندگاهی باید این قطعه را بررسی کرد تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید چون با یک بار جوش آوردن و یا داغ شدن موتور، ممکن است آسیبی به واشر سرسیلندر نرسد ولی آن را در معرض خرابی قرار بدهد. آسیب دیدن واشر سرسیلندر به مرور صورت می‌گیرد ولی با دیدن اولین نشانه‌ها حتماً باید به آن توجه کرد و از آن به راحتی عبور نکرد تا موجب آسیب‌های جدی به موتور خودرو نشود.