1398/12/02

ECU خودرو چیست و چگونه متوجه خرابی آن شویم؟

ECU یا کامپیوتر خودرو قطعه‌ای الکترونیکی است به معنای واحد کنترل الکترونیکی (Electronic Control Unit) که وظیفه اش کنترل و هماهنگی بخش‌های مختلف یک خودروی انژکتوری است. هر ECU دارای تعدادی سنسور است که در قسمت‌های مختلف خودرو و موتور قرار داشته و اطلاعاتی را در رابطه با نحوه کارکرد خودرو به ECU مخابره می‌کند. همچنین برخی سنسورها نیز با دستور مستقیم کامپیوتر خودرو عمل کرده و در صورتی که کامپیوتر درست کار نکند، این سنسورها از کار خواهند افتاد. هر چه تعداد این سنسورها بیشتر باشد، مسلما کامپیوتر درک بهتری از شرایط موتور پیدا کرده و می‌تواند شرایط بحرانی کارکرد موتور را بهتر تشخیص دهد.

هر کامپیوتر خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خاصی را در کنترل خودرو بر عهده دارند. به طور معمول هر کامپیوتر خودرو از قسمت های مبدل های آنالوگ به دیجیتال، خروجی های دیجیتال سطح بالا، مبدل های دیجیتال به آنالوگ، کاندیشنر سیگنال و میکرو چیپ ارتباطی می باشد. این بخش های مختلف کامپیوتر خودرو با هماهنگی یکدیگر وظیفه کنترل و چک کردن سنسورهای مختلف خودرو را دارا می باشند.

سنسورهای مختلف ای سی یو  ECU  خودرو:

هرECU خودرو وظیفه اش کنترل سنسورهای مختلف خودرو است ، معمولا هرخودرو از تعدادی سنسور اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

- سنسور اکسیژن

- سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP

- سنسور TPS یا موقعیت دریچه گاز

- سنسور دمای آب

- سنسور دمای هوا

- سنسور ضربه

- سنسور دور موتور

این سنسورها هر کدام اطلاعاتی را به ECU  خودرو منتقل می کنند که کامپیوتر با استفاده ازآنها شرایط کنونی خودرو را دریافت کرده و سپس با استفاده از این اطلاعات بخش های مختلف خودرو را کنترل خواهد نمود.

 

چرا خودروسازان ریمپ  ECU انجام نمی دهند؟

سوالی که در ذهن بسیاری بوجود می آید این است که با وجود فواید ریمپ برای خودرو، چرا کمپانی ها از همان ابتدا این کارها را روی ECUخودرو عمال نمی کنند؟

در وهله اول باید بگوییم که خودروسازها ملزم به رعایت استانداردهایی مانند آلایندگی و مصرف سوخت هستند. همچنین خودروسازها، تمامی خودروها را با شرایط یکسان به صورت انبوه می سازند بدون این که شرایط آب و هوایی مختلف را در نظر بگیرند. معمولا سخت ترین شرایطی که خودرو می تواند در آن قرار بگیرد، بعنوان استاندارد، روی تمامی خودروها اعمال می شود. بنابراین اگر افراد خودرو را با بنزین کیفیت پایین سوخت گیری کنند، ECU باید طوری برنامه ریزی شده باشد که به موتور آسیبی وارد نشود.

کمپانی ، خودرو را طوری برنامه ریزی می کند که آوانس جرقه زنی در دمای ۵۰ درجه سانتی گراد و افزایش دمای احتراق دچار ناک نشود، همچنین خودرو باید در دمای منفی ۲۰ درجه هم به درستی کار کند.

نکته مهم  :این که کمپانی ها به منظور افزایش طول عمر موتور خودرو و استفاده نادرست برخی رانندگان از خودرو، مجبور به محدود کردن موتور در برخی موارد هستند. بعنوان مثال موتور ef7 توربو شارژ در روی خودرو سورن توربو و دناپلاس به کار رفته در مرکز تحقیقات ایران خودرو، ۱۷۰ اسب بخار توان خروجی داشته است اما به دلیل افزایش عمر موتور و سازگاری به هر نوع بنزین و کاهش آلایندگی تا ۱۵۰ اسب بخار محدود شده است.

در ریمپ سورن توربو و دناپلاس، حداکثر قدرت موتور به دست می آید. باید در نظر داشت به صورت مستمر و همیشگی نباید از حداکثر توان موتور استفاده کرد.

 

علت‌ های خرابی ای سی یو ECU

ECU خودرو نیز مانند هر قطعه الکترونیکی دیگر، ممکن است دچارآسیب شود. برای جلوگیری از خرابی آن باید از آن به درستی و با دقت نگه‌داری شود تا بتوان عملکرد درستی از آن گرفت. به طور مثال ، اگر در هنگام روشن بودن خودرو، کابل باتری را جدا یا وایر شمع را روی بدنه امتحان کنید، می‌توانید ناخواسته باعث خرابی این قطعه‌ی مهم شوید. این قطعه‌ی حساس، در برابر آب ایمن نیست به همین دلیل در جعبه‌ی آن از مواد عایق و نفوذ ناپذیر در برابر آب استفاده شده است.

با این حال برخی اتصالات مانند پیچ‌های نری خارجی در برابر آب عایق نیستند و احتمال اتصال کوتاه وجود دارد. دیگر امکان خرابی ای سی یو به دلیل تماس با پین‌های آن است که انتقال الکتریسیته ساکن بدن باعث آسیب‌های زیاد و جدی بر ECU خودرو می‌شود.

 

وظایف اصلی  ECU

به طور کلی ECU درخودرو قادر است وظایفی همچون نظارت بر کارکرد کلی موتور، نمایش اطلاعات کارکرد موتور به راننده، نمایش میزان مصرف سوخت، نمایش میزان باد لاستیک، نمایش باز و بسته بودن درب‌ها، نمایش هشدارهای مربوطه، تنظیم مصرف سوخت، تنظیم درجه پاشش سوخت در انژکتور خودرو، تنظیم میزان آلایندگی، شناسایی وضعیت‌های بحرانی خودرو، محاسبه کارکرد خودرو با استفاده از داده‌های خروجی و غیره انجام دهد.

در کل هر­­) ECU کامپیوتر ( خودرو وظیفه ثبت و ضبط همه حالات و کارکردهای خودرو را داشته و با استفاده از این اطلاعات قادراست تمامی وضعیت‌های خودرو رادرک کند. اصلی‌ترین وظیفه این قطعه تنظیم درجه و زمان پاشش سوخت درانژکتور خودرو است. اگر دراین وظیفه خللی ایجاد شود مسلما عمل احتراق درخودرو به درستی انجام نشده و ممکن است خودرو به درستی کار نکند و یا آلایندگی زیادی را ایجاد کند. عیب یابی خودرو نیز ازطریق ECU خودرو انجام می‌شود به این طریق که دستگاه دیاگ خودرو به ECU متصل شده و با استفاده از اطلاعات ثبت شده در کامپیوتر خودرو اقدام به بررسی و تطابق اطلاعات با استانداردهای موجود می‌کند و سپس عیب‌یابی خودرو انجام می‌گیرد.